Sluneční záření může být pro tělo lék i záhuba

Časy, kdy bylo módní opalovat se celé hodiny na slunci, jsou dávno pryč.

Je však opravdu dobré skrývat se před paprsky, kterým se říká životodárné?

Kdybyste se na účinky slunce zeptali lékařů z různých oborů, slyšeli byste asi několik odlišných odpovědí. Pro estetických dermatologů je odpověď jasná – jděte ze slunce pryč. Nic totiž tak neprohlubuje vrásky, neurychluje stárnutí pokožky a nekreslí na obličej nehezké pigmentové skvrny jako pobyt na slunci.

„Pokud si chcete zachovat pěknou napnutou pokožku do vyššího věku, musíte se slunečních paprsků vystříhat. Kůže opakovaně poškozena sluncem prokazatelně rychleji stárne. A to už nemluvím o vážnějších onemocněních, jakými jsou zhoubné kožní nádory – melanomy. Kůže má totiž omezenou schopnost obnovování a každou chybu v péči o ni si, pamatuje ‚. Kůži třeba před sluncem důsledně chránit, přestože jeho paprsky mají pro naše zdraví velký význam. Třeba znát rozumnou míru, „tvrdí dermatoložka MUDr. Zuzana Lukáčová.

Slunce snižuje tlak

Nemoci a poškození kůže jsou negativem opalování. Existují však důvody, proč naše tělo nezbytně potřebuje záření ze slunce. Bez něj totiž trpí nejen naše psychika, imunita, ale také kosti. Nedávno se zjistilo, že na správné fungování potřebuje slunce dokonce i srdce. Podle výzkumů ze Skotska blahodárné účinky slunečních paprsků na zdraví člověka převažují ty negativní. Ze studií univerzity v Edinburghu vyplývá, že sluneční záření pomáhá snižovat krevní tlak, omezuje riziko srdečního infarktu a mozkové mrtvice a prodlužuje život.

„UV záření podle našich důkazů pomáhá vylučovat do krve látky, které snižují krevní tlak,“ tvrdí vědci ze Skotska. Dosud se považovala za jedinou výhodu opalování produkce vitaminu D. Jenže podle nových výzkumů dochází při opalování i k vylučování oxidu dusnatého, který snižuje krevní tlak a dokonce zlepšuje erekci u mužů.

„Zjišťujeme, že výhody pro zdraví srdce plynoucí ze slunění převažují rizika související s rakovinou kůže. Také to vysvětluje, proč příjem vitamínu D pouze stravou nikdy nemůže vynahradit produkci tohoto vitaminu při opalování, „tvrdí profesor dermatologie Richard Weller z Edinburghské univerzity. Za opalování bez ochranného krému, zejména u seniorů, jsou jednoznačně i Osteologie, kteří vyšetřují hustotu kostí.

Na kosti bez krému

„Slunce je nenahraditelným zdrojem vitamínu D. Protože se pohybujeme venku méně než naši předkové, jeho nedostatkem dnes trpí lidé na celém světě,“ říká osteologické MUDr. Emoke stěnovými. „Udává se, že půlhodinový pobyt na slunci denně s odhalenými rukama a nohama stačí, abychom měli dostatečný přísun vitamínu D. Samozřejmě, bez ochranného krému. Přijímáme ho totiž většinou přes kůži. Až 80 procent pacientů nad 50 let ho má nedostatek a doporučuje se, aby si ho doplňovaly v kapkách alespoň v zimních měsících, „říká odbornice na hustotu kostí.

Bez vitamínu D bychom totiž jen těžko dokázali zužitkovat vápník, který přijímáme do těla a který je stavebním prvkem zdravých kostí a zubů. Zdrojem vitamínu D ze stravy jsou zejména vnitřnosti či ryby, ve vegetariánské stravě se ho hodně nenachází. Jestliže nechceme užívat výživové doplňky, měli bychom alespoň někdy během dne nechat slunce působit na naši kůži bez ochrany.

Poměrně nedávno vědci přišli s názorem, že na přísun vitamínu D by měli dbát i diabetici. Jeho nedostatek totiž přímo souvisí se sníženou tvorbou inzulínu. Dlouhodobé studie také ukazují, že opalování a pravidelný příjem vitamínu D jsou prevencí proti některým druhům rakoviny – nejčastěji se hovoří o rakovině střev.

Dostatečná hladina vitaminu D v těle pozitivně ovlivňuje i jiné nemoci – například roztroušenou sklerózu či revmatickou artritidu. Déčko – a tedy i opalování jsou také prevencí různých infekcí. Angíny, nachlazení a chřipky v zimě se podle lékařů nedají připisovat jen chladnému počasí. Důležitým faktorem nemocnosti je i snížený příjem vitaminů. Právě vitamín D se v poslední době považuje za jeden ze základních stimulátorů imunity.

žádná čokoláda

Na to, abychom dostali vitamin D do sebe, potřebujeme být na slunci s odhaleným tělem určitý čas. Jeho produkce se totiž začíná až po 10 až 15 minutách slunění bez ochranných prostředků. Krémy se silným ochranným faktorem totiž brání procesu jeho syntézy, která souvisí právě s pronikáním UV paprsků přes kůži.

To samozřejmě neznamená, že bychom vůbec neměli používat ochranné krémy nebo se dlouhé hodiny vystavovat slunci. Každý člověk by měl znát svůj fototyp. Doba, po kterou se dá kůže vystavovat slunci bez ochrany, je při každém fototypu jiného. Určitě neplatí, že kdo je na dovolené u moře déle, má kůži čokoládové barvy, a nových turistů poznat podle bílých nohou a červeného spáleného zad.

Slunce třeba vychutnávat rozumně. Vybrat si čas, kdy jsou sluneční paprsky mírnější, a dodržovat bezpečné fáze slunění. S lidmi je to však stejně jako se vším na této planetě – bez slunce bychom nepřežili.

Tipy na bezpečný pobyt na slunci

✹ Mezi 11. a 15. hodinou jsou sluneční paprsky nejintenzivnější, během nich proto raději bez ochrany vůbec nevycházejte na slunce. Chcete-li se slunit bez krému, využijte časné ráno nebo odpolední hodiny po 16. hod.

✹ Krémy používejte i při pobytu ve městě.

✹ To, že je zataženo, neznamená, že slunce vás neopaluje. I tehdy třeba používat ochranné krémy.

✹ Děti do jednoho roku by na přímé slunce vůbec neměli jít, děti předškolního věku by měly používat přípravky s vysokým ochranným faktorem a nepohybovat se na přímém slunci během poledních hodin.

✹ Parfémy a deodoranty v kombinaci se slunečními paprsky mohou na kůži zanechat skvrny.

✹ užíváte nějaké léky, o pobytu na slunci se raději poraďte se svým lékařem.

✹ Přípravky na opalování skladujte v chladu, teplem se poškozují jejich ochranné vlastnosti.

✹ Alkohol a kouření by během pobytu na slunci měli být tabu.